ALANIN TANIMI
İçinde herhangi bir amacın gerçekleştirilmesi için inşa edilen bina yada bina gruplarına inşaat denir.
İnşaat Teknolojisi alanı altında yer alan dalların yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
ALANIN TANIMI
İçinde herhangi bir amacın gerçekleştirilmesi için inşa edilen bina yada bina gruplarına inşaat denir.
İnşaat Teknolojisi alanı altında yer alan dalların yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Günümüzde tek katlı yapılardan gökdelenlere kadar değişik binalar, barajlardan otoyollara, fabrikalardan asma köprülere kadar değişik amaçlara hizmet eden yapılar modern yapı teknolojisi kullanılarak inşa edilmektedir. Bu yapılar;
1. Müstakil evlerden toplu konutlara ve çok katlı yapılara kadar her tipteki evler,
2. Kara yolları, otoyollar, demir yolları, köprüler, tüneller, metrolar vb. yapılar,
3. Kanallar, barajlar, bentler, hidrolik santraller vb. su yapıları olarak sınıflandırılabilir.
İnsanlık var olduğu sürece yaşayacak sektörlerden birisi de inşaat sektörüdür. Gelişen teknoloji ile birlikte inşaat sektörü de kalite ve hız kazanmaktadır.
Ülkemizde ekonominin, sanayinin gelişmesi ile birlikte ortaya çıkan sosyoekonomik değişimler, fabrikalarda çalışanların sayısının artmasına, şehirleşme ve göçün hızlanmasına neden olmuştur. Bu da inşaat sektöründe konut yapımcılığını hızlandırmış ve bu alanda sektöre önemli bir boyut kazandırmıştır. Ancak planlı, imarlı ve düzenli bir şehirleşmeye geçişe imkân bulamadan ortaya çıkan bu gereksinimin denetimsiz ve kontrolsüz bir biçimde karşılanması, konut üretiminde kârlılığı önemli ve tek hedef hâline getirmiş, şehirlerde plansız ve kalitesiz konut üretimini hızlandırmış ve artırmıştır.
Türkiye'deki toplam yatırımların yaklaşık %50'sini inşaat sektörü oluşturmaktadır. İnşaat sektörü, kendisine bağlı 200'den fazla alt sektörün üretime geçmesini sağlamaktadır. Örneğin bir fabrika kurulurken ilk olarak fabrikanın binasını yapmak gerekecektir. Yani her sanayi dalının oluşumunda inşaat sektörü de pay alacaktır. İnşaat sektörü diğer sektörlerle olan yakın bağlantısı nedeniyle yaşanan ekonomik krizlerden en çok etkilenen sektör durumundadır.
İnşaat sektörü yoğun iş gücü kullanmaktadır. Sektör, yoğun iş gücü kullanımı ile ülke istihdamına büyük katkıda bulunmaktadır. 2003 yılı rakamlarıyla sektör, bir milyon kişiye iş imkânı sağlamıştır. Bu nedenle sosyoekonomik refah düzeyine de katkıda bulunmaktadır. Bu da sektörün ülke ekonomisi içinde önemli bir yere sahip olduğunu göstermektedir. Ancak önemli olan, sektörün üretim kapasitesini ve kalitesini etkileyen teknolojik değişimlere sektörde çalışanların da uyum göstermesidir.
Ülkemizde pek çok inşaat firması uluslararası alanda, uluslararası standartlarda hizmet üretmektedir. İnşaat sektörü, dış pazarlarda başta Türk Cumhuriyetleri olmak üzere, İrlanda, Güney Doğu Avrupa, Afganistan, Pakistan, İran, Sudan, Cezayir, Suriye, Rusya gibi pek çok ülkeye önemli oranda hizmet ihraç etmekte ve yurt dışında da istihdam yaratmaktadır.
Deprem riskinin yüksek olduğu ülkemizde kaliteli bina inşaatı önem taşımaktadır. Firmaların sahip olduğu mühendislik kapasitesi ve çalıştırdıkları nitelikli iş gücü, yapılan işlerin kalitesinin en önemli belirleyicisidir. Bu nedenle nitelikli iş gücünün yetiştirilmesinde mesleki eğitimin rolü tartışılmazdır.
İyi eğitim almış nitelikli iş gücü, sektörde büyük iş kapasitesine sahip firmalarda kolaylıkla iş bulabilmektedir. Bu tür firmalarda çalışmak, iş hayatları boyunca kişilerin ileri teknoloji ve geniş makine parkı ile tanışmaları ve mesleklerine ilişkin her türlü gelişmeyi takip edebilmeleri imkânını sunacaktır.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Ülkemizde inşaat sektöründe her düzeyde ve nitelikte meslek elemanları çalışmaktadır. Burada üçüncü ve dördüncü düzeyde yer alan meslekler ile ilgili bilgiler verilmiştir. Avrupa Birliği meslek standartlarına ve yeterliklerine göre belirlenen bu düzeyler ülkemizde benimsenen; çırak, kalfa ve usta düzeyleriyle benzerlik göstermektedir.
İnşaat Teknolojisi alanı programında;
1- Ahşap Yapı Sistemleri,
2- Betonarme Yapı Sistemleri,
3- Beton-Çimento ve Zemin Teknolojileri,
4- Cephe Sistemleri ve PVC Doğrama ,
5- Çelik Yapı Teknik Ressamlığı,
6- Çatı Sistemleri ,
7- İç Mekân Teknik Ressamlığı,
8- Mimari Yapı Teknik Ressamlığı,
9- Restorasyon,
10-Statik Yapı Teknik Ressamlığı,
11-Yapı Yalıtımı,
12-Yapı İç Mekan Dekorasyonu,
13-Yapı Yüzey Kaplama dalları yer almaktadır.
Okulumuzda 2012-2013 öğretim yılı itibarı ile Yapı Yüzey Kaplama, Yapı Yalıtımcılığı ve Mimari Yapı Teknik Ressamlığı dallarında eğitim yapılmaktadır.
DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI
1-YAPI YÜZEY KAPLAMA DALI
Tanımı: Yapı yüzey kaplamacısı; sıvacılık, duvar, zemin kaplama, mermer kaplama, parke taşı ve bordür kaplama çizimi ve imalatını yapabilen nitelikli kişidir.
Görevleri:
1. İş organizasyonu yapmak,
2. Yapı yüzeylerine sıva yapmak,
3. Duvar ve zemin yüzeyini hazırlamak,
4. Duvar ve zemin kaplamalarını istenilen biçimde döşemek,
5. Mermer ve taşları istenilen ölçülerde şekillendirmek,
6. Mermer vb. taşları duvar ve döşemeye kaplamak,
7. Parke taşı ve bordür yüzeyini hazırlamak,
8. Parke taşı ve bordür kaplamalarını döşemek,
9. Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmektir.
2. YAPI YALITIMCILIĞI DALI
Tanımı: Yapı yalıtımcısı; yalıtım ve yalıtım detay çizimini yapan, ısı, su ses ve yangın yalıtımı uygulamalarını yapabilen nitelikli kişidir.
Görevleri:
1. İş organizasyonu yapmak,
2. Yalıtım uygulamasının ön hazırlığını yapmak,
3. Isı yalıtımı yapmak,
4. Su ve rutubete karşı yalıtım yapmak,
5. Yangına karşı yalıtım yapmak,
6. Isı ve sese karşı izolasyon yapmak,
7. Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmektir.
3. MİMARİ YAPI TEKNİK RESSAMLIĞI DALI
Tanımı:Mimari yapı teknik ressamı; bilgisayar ortamında mimari projeyi istenilen ölçülere ve standartlara uygun olarak çizebilen, röleve alan ve maket yapan nitelikli kişidir.
Görevleri:
1. İş organizasyonu yapmak,
2. Çizim araç gereçlerini kullanıma hazırlamak,
3. Bilgisayarla ve elle yapı projelerini çizmek,
4. Çizicilerden çıktı almak,
5. Çizimleri kullanıma hazırlamak,
6. Bina maketleri yapmak,
7. Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmektir.
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
İnşaat Teknolojisi alanında çalışanların;
1. Şekiller arasındaki ilişkileri algılayabilen,
2. Zihinde canlandırma ve çizime aktarabilme yeteneğine sahip,
3. Arazi çalışmalarına uygun niteliklere sahip,
4. Temel matematik bilgisine sahip,
5. Temel fizik ve kimya bilgisine sahip, yer bilimi konusunda bilgili,
6. Ekip çalışmasına yatkın,
7. Sosyal iletişim yeteneğine sahip,
8. İşçi sağlığı ve iş güvenliği kurallarına uyan,
9. İnsan haklarına saygılı,
10.Teknolojik gelişmelere açık ve mesleğinde kendini geliştiren,
11.Mesleği ile ilgili analiz ve sentez becerisine sahip,
12.Araştırmacı kişiler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Yapı ve inşaat alanında eğitim alan bireyler çalışmalarını hem kapalı mekânlarda hem de açık havada yürütürler. Yapı ve mimari alanında tüm çalışanlar görevlerini yaparken diğer çalışanlarla etkileşimde bulunmak ve görevini eş güdüm hâlinde yürütmek durumundadır.
GİRİŞ KOŞULLARI
Öğrencilerin sağlık durumu, İnşaat Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.
İŞ BULMA İMKÂNLARI
İnşaat sektöründeki mesleklerde iş bulma olanakları oldukça fazladır. İşsizlik oranı yüksek olan ülkemizde, vasıfsız elemanların eğitilmeleriyle inşaat alanında çalışmaları sağlanabilir. Teknolojinin gelişimi, meslek elemanlarının ciddi bir eğitim ihtiyacını beraberinde getirmektedir.
İnşaat sektöründeki meslek elemanları her zaman iş bulma olanağına sahiptirler. Ancak inşaat sektöründe iş yoğunluğu sürekli artmaktadır.
Sektörde yeterli sayıda ve yeterli meslek bilgisine sahip ( teknik eleman ) iş gücü eksikliği sorunu yaşanmaktadır. Bu eksiklik en ileri düzeyde onarım, modernizasyon ve restorasyon (yenileme) alanlarında yaşanmaktadır.
İnşaat uygulamaları, sektörün gelişmesine ve büyümesine paralel olarak çeşitlenmekte ve yaygınlaşmaktadır. Malzeme satan veya montaj yapan firmalar kendi iş gücünü yetiştirmekte, ayrıca malzeme üreten ve dağıtımını yapan firmalar, bayilerinde çalışan iş gücünü eğitmek için programlar düzenlemektedir. Meslekte iyi eğitim görmüş, nitelikli elemanlara ihtiyaç olduğu gözlenmektedir.
Sektörde çalışanlar, çalıştıkları firmaların özelliklerine göre birden fazla konuda uzmanlaşabilmektedirler. Mesleğin yürütülebilmesi için araç gereç ve donanım bilgisi, kalite kontrol prensipleri bilgisi, malzeme bilgisi ve teknik resim bilgisi giderek daha fazla önem kazanmaktadır.
Ürün çeşitlerinin artması ve yeni ürünlerin uygulamaya girmesi, oldukça hızlı bir süreç içinde gerçekleşmektedir. Bu nedenle alanda çalışanların yeni ürünleri izlemeleri, farklı uygulama yöntemleri konusunda kendilerini yetiştirmeleri gerekmektedir.
İnşaatta çalışma dönemleri inşaat mevsimiyle sınırlı kalmakta ve iş yoğunluğu bu dönemde artmaktadır.
Sektörde giderek daha fazla büyük ölçekli işletmenin oluşumuna yol açan bir yoğunlaşma eğilimi gözlenmektedir. Özellikle Türk inşaat firmalarının yurt dışında iş almaları bu meslek için yurt dışında da çalışma imkânını beraberinde getirmektedir.
İnsan var oldukça barınma, dolayısıyla yapı ihtiyacı da var olacaktır. Ülkemizde inşaat sektöründe büyük ilerleme gözlenmektedir. Söz konusu durum bu alanda çalışacak iş gücüne olan ihtiyacı da beraberinde getirmektedir.
İnşaat Teknolojisi alanında eğitim görenlerin; Devlet Su İşleri, Karayolları, Köy Hizmetleri, Tapu Kadastro, Bayındırlık Müdürlükleri ve belediyeler gibi kamu kuruluşlarında, ayrıca özel sektöre ait hazır beton santralleri, mühendislik ve mimarlık bürolarında, müteahhitlik ve müşavirlik hizmeti veren kuruluşlarda teknik eleman olarak çalışma şansları vardır.
İnşaat Teknolojisi
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Ülkemizde son dönemde meydana gelen doğal afetler, insanların bu alanda biraz daha dikkatli olmaları gereğini ön plana çıkarmış ve ilgili meslek mensuplarına olan talep artmıştır. İnşaat sektörünün devamlılığı ve sektörde üretim yanında denetim ve kontrollere yönelik gelişmeler dikkate alınacak olursa önümüzdeki dönemlerde de meslek mensuplarına ihtiyaç yüksek olacaktır.
Meslek eğitimi, meslek liselerinin yapı/inşaat programında verilmektedir.
Meslek yüksekokullarının inşaat, harita ve kadastro, yapı ressamlığı, restorasyon bölümlerine sınavsız geçiş yapabilir. Ön lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde, inşaat mühendisliği, jeoloji mühendisliği, mimarlık, yapı öğretmenliği, yapı tasarım öğretmenliği, yarı ressamlığı öğretmenliği, iç mimarlık, iç mimari ve çevre tasarımı gibi lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
Mesleki eğitim merkezleri çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim kurumlarıdır.
Halk eğitimi merkezleri yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır.
Mesleki eğitim merkezlerinde,İnşaat Teknolojisi alanında eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından yatay ve dikey geçişler olabilecektir.
Mesleki ve teknik eğitim kurumlarında on ikinci sınıfı bitirip diploma almaya hak kazanan öğrenciler aşağıda belirtilen dört yıllık lisans programlarına ÖSS puanıyla, ön lisans programlarına (meslek yüksekokulu) sınavsız geçiş yapabilirler. Ön lisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler dikey geçiş sınavı (DGS) ile dört yıllık lisans programlarına geçiş yapma imkânları bulunmaktadır.
EĞİTİM - ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARIMIZ
1. Program, mesleki ve teknik eğitim alanında diplomaya götüren ortaöğretim kurumları ile belge ve sertifika programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim-öğretim kurumlarında uygulanmaktadır.
2. Programın uygulanabilmesi için İnşaat Teknolojisi alanı standart donanımları ve mesleklerin gerektirdiği ekipmanlar sağlanarak aşağıda sayıları verilen laboratuar ve atölye ortamında eğitim ve öğretim yapılmaktadır.
3.Eğitim ve Öğretim yapılan laboratuar ve atölye donanımları
3.1. Teknik Resim Atölyesi (özel imal edilmiş teknik resim masalarından oluşan mimari,statik vb. proje çizimlerinin gerçekleştirildiği atölye)
3.2.Ahşap Atölyesi (Alan ortak derslerin ahşap ile ilgili uygulamaların yapıldığı, ahşap işleme makine ve ekipmanların yer aldığı atölye)
3.3.Kagir Atölyesi (Kum ,çakıl,tuğla, seramik ,çimento,boya vb. malzemeler ile uygulamaların yapıldığı atölye )
3.4.Beton Laboratuarı (binaların yapımı sırasında kullanılan hazır betonlardan alınan numunelerin, mevcut yapıların muhtelif yerlerinden alınan karot numuneler ile inşaat demirlerinin özel test cihazları ile testlerinin yapıldığı atölye. )
3.5.AutoCAD Laboratuarı (Bilgisayar Destekli Tasarım yapmak için bilgisayar, plotter, projeksiyon ve akıllı tahtadan oluşan ve bununla ilgili eğitimin verildiği laboratuardır.)
YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER
Program; geniş tabanlı ve modüler yapı da düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik EğitimYönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır.
1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.
2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, İnşaat Teknolojisi alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir.
BELGELENDİRME
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.
2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.
3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.
4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.
EĞİTİM SÜRESİ
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. Sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, İnşaat Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikleri uygulanır.
1. Öğretmenler, öğrenciye rehberlik eder.
2. Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.
3. Öğrencilerin aktif olması sağlanır.
4. Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir.
5. Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir.
6. Öğrenciye yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.
İŞ BİRLİĞİ YAPILAN KURUM VE KURULUŞLAR
Öğrenciler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam olanakları ve planlama konularında çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, inşaat sektöründe bulunan firmalar ve meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir.
ÖĞRENCİ KAZANIMLARI
Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci;
1. Alandaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir.
2. İnşaat Teknolojisi alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir.
3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir.
4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir.
Kaynak: MESLEĞİM HAYATIM